tiistai 11. syyskuuta 2012

Kun ei tiedä mitä tehdä

Olipahan taas päivä ja vähän on sellaiset fiilikset,että vielä yksikin tällainen päivä niin mä pakkaan laukkuni ja lähden. Joko kotiin tai sitten etsin jonkun toisen tallin. En tiedä vielä, mutta alkaa olla mitta täynnä ja nyt oon kaksi viikkoa katsonut. Työt kyllä sujuu jo aika pitkälti rutiinilla, mutta kaikki muu tympii.

Cloudz on niin arka, että sillä pitää
olla naru kiinni riimussa.
Tänään mulla oli vaan kolme hevosta ratsastettavana ja niistäkin kaksi maastosssa. Yksin. Lopulta ratsastin sitten Jayn maneesissa ja Adamin maastossa. Lisäksi pesin kaikki kisakamat itsekseni. Varusteiden pesu onkin nimen omaan niitä asioita, mihin tarvitsen harjoitusta! Joten kohta oon tosi hyvä, koska tänäänkin vietin joku neljä tuntia pesemällä kamoja... Noot. Ja kuka idiooti päästää kamat tohon kuntoon? Kisakamat on järjestään Antaresta ja Jaguaria. Muutamat on Stübbenia. Mutta vähän suretti kun yksikin Antareksen rintaremmi oli homeessa, moniin suitsiin on pinttyny lika kiinni ja toisista on nahka kulunut pinnasta. Pesin niitä kuten pesen kamoja kotona ja sitten tajusin, että eihän niitä saa sillee puhtaaksi. Lika on niin tiukasti kiinni, että pesemiseen meni ikuisuus. Huoh...

Lisäksi jaoin tänään aamu-, päivä- ja iltaheinät, siivosin ja kuivitin kolmostallin, loimitin ykköstallin ja hoidin muutaman hevosen tarhauksen. Siihen lisäksi tietysti ratsastukset.

Mulla oli siis vähän ratsastettavia tänään, koska T hyppäsi Chinnokilla ja jostain syystä Chilli oli Kylien listalla. En tiedä kuka ne oli laittanut, mutta vähän tulee tyhmä olo. Jotenkin sellainen, ettei ole riittävän hyvä, kun kaikki hevoset otetaan pois. Ja tosi vaikea tehdä hevosten kanssa mitään suunnitelmia, koska koskaan ei tiedä ratsastaako niillä seuraavan kerran seuraavana päivänä vai viikon päästä. Eikä se ole hevosillekaan reilua. Plus kun jokaisella ratsastajalla on omat suitset ja kaikilla erilaiset kuolaimet, se ei ehkä ole ideaalisin tilanne hevosten ratsastusta ajatellen. Jos joka päivä ihan kaikki vaihtuu, millä noi nuoret voi oppia mitään? No tämänpäiväisen perusteella luulen, ettei niille oikeasti ole tarkoituskaan opettaa mitään. Kunhan ne osaa laukata sen verran, että pääsee esteistä yli.

Jay katsoi sadetta.
Ratsastin nimittäin Jayn aamupäivällä ja koska satoi, kaikki kuusi oltiin maneesissa. Vähän oli ruuhkaa, vaikka yritin valita hetken, että monet olisi vaihtamassa hevosta. Aloitin tavalliseen tapaan käynnissä tehden avoja, sulkuja ja takaosakäännöksiä. Varsinkin takarit saa Jayn aina vähän paremmin takajalkojen päälle ja hereille, joten teen niitä siksi. Olin ehkä kymmenen minuuttia työskennellyt käynnissä kun S alkaa huutaa mulle. Suora lainaus: "He's ten. He doesn't need those fancy things. Take rains and start to ride." Mä olin ihan että mitä hit*a. Melkein sanoin vastaan, että kerro mulle mitä teen sitten kun saat hevosen näyttämään samalta. S nimittäin ratsasti Alligatorilla, joka hyppää nykyään Nations Cupia (eri ratsastajan kanssa tosin) ja nyt se laukkasi ympäri maneesia pää pitkällä nelitahtista laukkaa näyttäen joltain puskapollelta. S meni puomeja jotenkin epämääräisesti ja jos en olisi tiennyt mitään, olisin väittänyt, että siinä joku C-tasoinen harjoittelee kiltin hevosen kanssa puomitehtäviä. Jay sen sijaan kulki hyvässä peräänannossa (koko tunnin) ja sen muotoa pystyy myös muokkaamaan. Jo viime viikolla, kun T hyppäsi Jaylla, ne totesi että sillä on sairaan huono kunto. No niin on, oonhan mä täälläkin sen todennut. Mutta jos mä oon menny sillä viisi kertaa tai jotain, en voi tehdä ihmeitä. Eikä todellakaan ole mun vika, jos se on päässyt huonoon kuntoon. Mutta S, kun hevosen kuntoa voi kohottaa muutenkin kuin laukkaamalla päättömästi ympäri maneesia. Väitän, että jos ratsastan hevosen läpi rungon ja se kulkee pyöreänä vaikka 45min, se on tehokkaampi treeni kuin puolentoista tunnin laukkaaminen ympäri maneesia nelitahtisessa laukassa. Plus mun mielestä ei ole reilua, että hevosen kuntoa kohotetaan "liian nopeasti" eli laitetaan hevonen, joka jaksaa työskennellä vaikka puoli tuntia, tekemään tunniksi töitä vaan, koska sen pitää myöhemmin jaksaa tunti. Niin ei saa kestäviä hevosia... Miten vaan, aloitin sitten ravissa ja olin varma, että S alkaa huutaa mulle, kun ratsastin aluksi melko matalassa muodossa. Ihme kyllä ei. Niinpä verkkasin matalassa muodossa ravissa ja laukassa ja aloin sitten tehdä vielä töitä. Laukkasin melko pitkään vähän korkeammassa muodossa ja vaadin Jaylta lyhyempää, pyörivää laukkaa sekä taipumista. Samaa tein myös harjoitusravissa. Hevonen oli ihan huippu tänään ja kantoi itsensä hyvin, sekä liikkui eteen. Se oli melkoisen väsynyt ratsastuksen jälkeen ja mua säälitti. Lisäksi tunsin itseni nolatuksi, koska S alkoi huutaa mulle kaikkien muiden kuulleen. Tosin sain vähän maksettua takaisin, koska Jay oli niin hieno. Ainakaan S ei sanonu mulle enää mitään koko päivänä.

Daisy, pikku bitch
Mutta ihan oikeasti. S tai O on se, joka pitää meille tunteja. Tai pitäisi pitää. Kylie hyppäsi tänään, mutta mä tosiaan oon saanut kaksi (tai no tänään tuli kolmas) täysin hyödytöntä kommenttia ja vähän pelkään, että ne perustaa arvionsa mun ratsastuksesta niihin minimaalisiin pätkiin. Kukaan ei nimittäin koskaan ole näkemässä, kuinka hienosti esim. Chinnok kulkee, tai Jay. Joka tapauksessa, S saattaa osata ratsastaa esteratoja, mutta sileällä se on täysi tunari ja en oikein tiedä, mitä ihminen, jonka mielestä peruskouluratsastus on "hienostelua" voi antaa mulle. Mun käsityksen mukaan 95% esteistäkin on koulua ja esteradalla nimen omaan tarvitsee hevoselta hyvää kuuliaisuutta ja kykyä esim. väistää pohjetta tai koota laukkaa. Mutta jos tallin omistajat on sitä mieltä, että kaikki perustyö on ihan turhaa ja tärkeintä on hypätä ja välipäivinä laukata sen verran että hevonen hengästyy, niin ehkä mä olen vähän väärässä paikassa. Lisäksi mun pitäisi käsittääkseni saada osa palkasta opetuksena, mutta toistaiseksi kaikki uudet asiat mitä oon tehnyt: laittanut suitset suitsipussiin (vau, se vaati hirveästi opiskelua!), siivonnut rekan kokonaan (no oon mä sitä Suomessakin tehnyt, mutta en kokonaan), laittanut häntäpintelin (ja senkin Kylie näytti ja olisin ehkä osannut sen itsekin laittaa) sekä kuivittanut oljella (joka on muuten tosi vaikeaa...). Oon kehittynyt ainoastaan kusipäisten, kouluttamattomien ja ihmistä kunnioittamattomien hevosten (joita ei varmaan ole missään muualla ja tää ei ole sarkasmia) käsittelyssä. Niin ja raipalla hakkaamisessa. Että en tosiaan tiedä mitä teen täällä. Jos en pääse hyppäämään (oon selvästi liian huono), ainoastaan T voisi opettaa mulle jotain sileällä ja hevoset on surkeita, musta tulee vaan huonompi ratsastaja. No ehkä mä katon vielä tän viikon, mutta pidän silmät auki, jos joku muu paikka sattuisi löytymään.


Maasto oli sitten mukavaa rentoutusta. En tosiaan halunnut lähteä vieraalla hevosella vieraaseen maastoon yksin, joten Katja otti Zaran ja mä otin Adamin ja Kylie tuli mukaan Chandlorilla ja T Claudialla. Ei se maastoilu kovin ihmeellistä ole, käveltiin kapeaa autotietä pitkin pätkä edes takas. Olisi ihanaa päästä laukkaamaan tonne vuorten (ei ne ihan vuoria ole, mutta vuoriksi niitä kutsutaan, vaaroja ne ehkä suomeksi olisi) rinteelle. Mutta ihanaa välillä päästä pois kentältä ja oikeasti ulos. Hevosetkin tykkää.

Näin meillä maastoillaan.
Mutta oikeasti, seuraavan kerran kun tulee yhtä kamala päivä, kävelen O:n luo, sanon että hevoset taitaa olla mulle liian hyviä, pakkaan laukkuni, vietän pari päivää Dublinissa turistina ja tuun Suomeen. Ellen ennen sitä ole löytänyt toista tallia. En mä näe mitään syytä pilata mun ratsastusta täällä, jos en saa siitä itselleni mitään muuta kuin pahaa mieltä. Otin nimittäin todella itseeni S:n tän päivän kommentista. Kun siihen päälle vielä lisää sen, että mulle ei selvästi enää anneta hevosia ratsastettavaksi, vaan teen noita tallitöitä koko ajan, niin mulla todella on olo, että ne pitää mua täysin turhana. En halua olla niiden seuraava tarinoiden kohde tuleville harjottelijoille (ne nimittäin koko ajan naureskelee meille edellisten harjottelijoiden käytöstä ja toivottomuutta). Mutta jos mulla on yksi hevonen ratsastettavana ja kaikilla muilla vähintään viisi, niin jossainhan se vika on. Varmaan sitten mussa...

Josta tulikin mieleen vielä yksi tämän päivän ärsytys. Sitten lupaan lopettaa valituksen tältä päivältä ja käydä nukkumaan. Kylie silloin viime viikolla otti Adamin multa maastoiltavaksi "jotta me kaikki voidaan lopettaa samaan aikaan ratsastus ja jakaa heinät". No, se oli silloin kun mulla oli enemmän ratsastettavia kun neidillä itsellään. Tänään Kylietä ei yhtään tuntunut häiritsevän, että se ratsasti kaksi tuntia pidempään kun minä ja Katja. Mä pesin kamoja ja Katja kuivitti talleja sillä aikaa kun Kylie oli valmennettavana. Että sellasta.



Carson karkasi lauantaina kaksi kertaa, jonka jälkeen
aitaa vähän paranneltiin. Saa nähdä kauanko ne pysyy sisällä
nyt. Toi on ehkä metrin korkuinen...


Toivottavasti huomenna on parempi päivä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti