Aamulla heräsin kasilta ruokkimaan hevoset ja ulkoiluttamaan Rallin. Sen jälkeen aamiainen ja sitten nokka takaisin tallille. Siivosin tallin ja tarkoitus oli myös tehdä hevosten kanssa jotain, mutta päädyin kuitenkin siivoamaan sisään. Siivosin siis sisällä, kävin kaupassa, leivoin mokkapaloja, tein itselleni ruokaa, siivosin vähnä lisää ja sitten olikin jo aika lähteä ratsastuskoululle hyppimään.
Tänään mulla oli ratsuna Pilot. Se on kuusivuotias ruuna, tuli viime perjantaina. Se ei juuri osaa mitään, mutta on äärettömän kiltti ja yrittelijäs. Toisaalta olin iloinen, että olin saanut Pilotin. Ensinkin en voi silloin olla ihan surkea ratsastaja ja toisekseen useimmat hevoset ovat kivempia tullessaan ratsastuskouluun kuin myöhemmin. Toisaalta tiesin, että samalla voisin unohtaa mitkään kovin isot esteet. Tosin, jos totta puhutaan, tehtävät nyt ei muutenkaan ole mitenkään tajuttoman hankalia, eli siinä mielessä ihan kiva saada alle vähän haastavampi hevonen. Pilot sitten paljastuikin vähän enemmän haastavaksi.
Talutin Pilotia ja Pepperonia radan rakennuksen ajan. Oli muuten kiva saada ne talutettavaksi, kommentit oli "Ne ei sitten tunne toisiaan, että pidä ne mahdollisimman kaukana toisistaan. " ja "Pepperoni voi olla vähän hapan, tarkkaile sitä." Eli päätitte sitten antaa sen mahdollisesti kiukkuisen ponin ja tallin uusimman hevosen mulle. Tosi kiva, arvostan :D Molemmat hevoset kyllä käyttäytyi, vaikka välillä oltiin vähän lähekkäämminkin. Pilot vaan tykkää syödä kaikkea, joten se mupelsi puolet ajasta ohjiaan. Käveltiin samalla muutaman kerran puomien yli, halusin nähdä, miten Pilot reagoi niihin. Hyvin se varoi puomeja ja astui tarkkaan yli. Rata oli siis seuraavanlainen
Aloitettiin verkkaamalla ravissa itsenäisesti. Pilot on aika raaka, ei tosiaan ihan kuusivuotiaan tasolla. Se oli myös vähän hidas pohkeelle, ja musta tuntui, että istuin kymmenen senttiä hevosen yläpuolella. Mutta muuten oli oikein kivan tuntuinen. Alkuun meni hetki tunnustella miten toimii, mutta aika nopeasti alkoi löytyä oikeita nappuloita. Perus nuoren ja kokemattoman hevosen ongelmia kuitenkin oli. Kääntyminen oli vähän hankalaa ja ohjastuntumaa oli hankala saada tasaiseksi. Mutta Pilot esitti myös tosi kivoja pätkiä hetkittäin. Pienten ravailuiden jälkeen alettiin tulla päädyssä puomeja ympyrällä, pitkät sivut mentiin laukassa ja lyhyet sivut (sekä ympyrä) ravissa. Puomit ympyrällä oli tosi hankalat. Pilotilla oli lisäksi yllättävän lyhyt ravi, joten se helposti mahdutti puomien väliin kaksi askelta. Toisaalta positiivista oli se, ettei se astunut puomien päälle tai yrittänyt ohi. Saatiin myös yksi onnistuminen, kun ratsastin (ja Pilot kääntyi) riittävästi sisäreunaan ja joka väliin tuli vain yksi askel. Siitä tietysti poni sai heti isot kehut ja itse asiassa lopetettiin meidän osalta alkuverkka siihen. Laukat oli sitten toinen juttu. Aloitettiin oikeassa kierroksessa ja eka nosto meni tosi hyvin. Sitten Jessica infosi, että Pilot ei oikein nosta oikeaa laukkaa. Mä olin vähän et jaa, eikös se juuri mennyt oikeaa laukkaa. Seuraavalla pitkällä sivulla se sitten tarjosikin viisi kertaa vasenta laukkaa ja ehdin jo ajatella, että olin katsonut laukan väärin edellisellä kerralla. (Se olisikin ollut melko tavatonta.) Mutta kun pääsin pitkän sivun loppuun ja sain nostettua laukan kulmasta, sieltä tuli heti oikea laukka, joten tulin siihen tulokseen, että se oli ekallakin kerralla oikea ja varoitus oikean laukan hankaluudesta sai mut tekemään liikaa. Sen jälkeen joka kerta nousi oikea laukka ja tietysti aina kehuin Pilotia paljon. Yksinkertainen resepti oli nostaa laukka kulmassa aavistuksen taipuneella hevosella ja reippaasta ravista. Vasemmalle nostot oli sitten helpompia, mutta kerran Pilot meinasi päästä yllättämään. Meidän piti laukata istuntaa vaihdellen ja nousin kevyeen istuntaan, jolloin normaalisti annan myös hevosen laukata hivenen matalampana ja isompaa laukkaa. Ehdin tajuta, että hevonen vetää pään alas ja yrittää pyöristää selkää, kun vaisonvaraisesti vedin pään ylös ja ratsastin eteen. En tiedä, mitä se yritti, mutta todennäköisesti olisi tarjonnut pukkeja. En tehnyt siitä sen suurempaa numeroa, seuraavalla kerralla laukkasin esteistunnassa ja sitten kevyessä istunnassa, mutta pidin huolta, että hevonen pysyi silloinkin lyhyenä ja pää ylhäällä. Sen jälkeen mitään ongelmia ei ollut, joten ehkä se oli vain kokeilu Pilotin puolelta.


Loppuverkassa Pilot tuli ravipuomit taas pari kertaa vähän haparoiden, mutta sitten se tajusi venyttää aina yhden askeleen yhteen väliin ja lopetettiin sitten taas siihen. Kevensin vielä hetken sileällä, jotta hevonen haki pyöreäksi ja ohjastuntumalle ja lopetettiin sitten. Kokonaisuutena jäi positiivinen kuva tunnista ja mielelläni menen toistekin Pilotilla. Se on tosiaan täysin erilainen kuin koulutetut hevoset, tietysti. Ja ihan mielenkiintoista mennä noin kokemattomalla. Se mittaa aika paljon enemmän ratsastajaa, kuin kokeneet hevoset. Varsat (tai vihreät) ei korjaa ratsastajan virheitä samalla tavalla, koska ne eivät osaa. Kun hevonenkaan ei tiedä, mitä sen pitäisi tehdä, ei se oikein voi auttaa ratsastajaa. Mutta oon iloinen, että tunti meni hyvin ja osasin edes osassa tilanteita tehdä oikein. En siis voi olla aivan huono ratsastaja. Jessica vielä sanoi, ettei Pilot ollut eilen nostanut ilmeisesti kertaakaan oikeaa laukkaa, vaikka ratsastaja oli ollut ihan taitava. Ei se laukka mun mielestä nyt niin hankala ollut saada nostettua. Toki se piti valmistella ja olla selkeä, mutta silti. Yksi tuntilaisistakin tuli sanomaan, ettei Pilot ollut tiistainakaan nostanut oikeaa laukkaa kovin helposti. En oikein osannut vastata. Mitä siinä tilanteessa voi sanoa? Ei se oikeasti ollut niin hankalaa, mutta eihän sitä voi sanoa ääneen, kun en kuitenkaan halua saada toista tuntemaan itseään huonoksi ratsastajaksi tai yrittää jotenkin korostaa omaa hyvyyttäni. Niinpä yleensä vain olen hiljaa.
Hevosen hoidon jälkeen suuntasin sitten kotiin. Olin eilen pick upilla ja tänään farmorin vanhalla Citroenilla ja täytyy sanoa, että pick upissa on huomattavasti paremmat valot. Siinä on lisävalot tuomassa tehoa pitkiin, niitä näkee täällä tosi paljon. Huomaa kyllä, että ei olla ihan kaupungissa ja ihmiset ajaa paljon valaisemattomilla teillä. Pimeässä ajaminen ei ole ongelma, mutta mä en yhtään tykkää vastaan tulevista autoista. Siksi kotiin on aina mukavampi ajaa, koska liikenne on paljon hiljaisempaa.
Kävin vielä ulkona Rallin kanssa ja söin nopeasti ennen kuin suuntasin nukkumaan. Ihanan rauhallista, vielä kolme päivää tätä. Oon kyllä todella rentoutunut tämän jälkeen, hyvä.
![]() |
Ihania mokkapaloja, tällä kertaa ne onnistuikin. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti